تاریخ اجتماعی سکس ایران در این بخش به قواعد رسمی
حاکم بر ازدواج تعهددار یا دائمی و رابطه زناشویی که در امپراتوری
ایران و ایران اسلامی وجود داشته همچنین به عقاید مربوط به نحوه ی
رفتار شوهر و زن نسبت به یکدیگر خواهیم پرداخت.
دین زرتشت در ایران باستان که بدلیل اکثریت دین غالب آن ایام بود
در اساس دو گونه ازدواج می شناختند : نخست ازدواج تعهد دار
(زنیهی زن پتیخشایه),دوم ازدواج ابدال. تاریخ اجتماعی سکس ایران
در مورد نخست شوهر سرپرستی زن را بر عهده می گرفت و زن
می شد کدبانوی او. بچه های که از این پیوند زاده می شدند قانونی بودند.
این دو تن باهم می شدند خانواده ای پدر سالار که در آن سلسله ی
خویشاوندی فقط از طرف دودمان پدری شناخته می شد. تا مرد
زنده بود می بایست زن و فرزندانش نگه داری کند. پس ازمرگ
دار و ندارش به آن ها می رسید. این ازدواج پدر یا سرپرست عروس
رضایت عروس و نیز نوشتن عقدنامه (پیمان زنی) انجام می شد.
رسم بر این بود که به عروس جهیزیه می دادند. ویلم فلور محسن مینوخرد
تاریخ اجتماعی سکس ایران
پر ترج ترین زناشویی پیوند با نزدیکان بود که در کتاب دینکرد بصورت پیوند
تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران از سفرنامه های غیر ایرانیان
و از نوشته های موجود در بایگانی های ایرانی و بین المللی و نیز
داده های دولتی بهره جسته تا بع تفضیل چیستی و تنوع و مشکلات
این روابط در طی صدها سال گذشته در متن فرهنگ و دین ایرانی بررسی کند.
در فصل آخر این کتاب به بیماری های مقاربتی که در طول تاریخ تاریخ اجتماعی سکس ایران
در بین ایرانیان شیوع داشته میپردازدو گفته میشود که احتمالا 40
درصد از مردم مبتلا هستند که این امر خود نیاز به توجه بیشتری دارد.
این که زنان در اقتصادِ تحت سلطهی مردان، کالا محسوب میشدند
نه تنها در بردگی و صیغه (روسپیگری شرعی)، بلکه در ازدواج موقت
(مُتعه) و نکاح نیز مشهود است. شیربها و مهریه، بهایی است که بابت
زن میپردازند. مثال دیگر، این است که نادرشاه در سال ۱۷۳۴ از حامیان
محمد خان بلوچ، به جای پول یا طلا، پنجاه دختر طلب کرد (صص ۷۶-۷۳).
به نظر غزالی، زن مانند متصرفات است و با او باید همانند دشمنی
مغلوب رفتار کرد (ص ۸۲). ویلم فلور محسن مینوخرد
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.