بنیان اجتماعی ادیان ابتدایی علم ادیان یا «دین شناسی، که آن را در آمریکا به عنوان «تاریخ ادیان» و در اروپای غربی به
نام تطبیق ادیان اصطلاح کرده اند، از مسائل علوم اجتماعی و رشته تقریبا جدیدی است بنیان اجتماعی ادیان ابتدایی
که از اواخر قرن هجده میلادی مورد توجه بعضی جامعه شناسان و مردم شناسان غربی قرار
گرفته، و از آغاز قرن نوزده بطور جدی مسائل آن علم، با روش های مختلف تحقیق مورد بررسی واقع شده است.
نخستین دانشمندان علم ادیان در اروپا و آمریکا، مانند ادوارد تیلور و جیمز فریزر انگلیسی و یوسف فضایی
اسکول کرافت آمریکایی و امیل دورکیم فرانسوی، در نیمه دوم قرن ۱۹ و نیمه اول قرن ۲۰، تحقیقات
عمیقی از نظر جامعه شناسی و مردم شناسی در توجیه و تفسیر مسائل علم ادیان و بخصوص
یوسف فضایی
«ادیان ابتدایی نموده و بنیانهای اجتماعی ادیان مراحل مترقی را در ادیان ابتدایی جستجو کردند. بنیان اجتماعی ادیان ابتدایی
چنانکه در بخش اول این کتاب تحت عنوان «طبقه بندی ادیان» گفته ایم، علمای نامبرده دین های قدیم
و جدید، ابتدایی و متکامل را از نظر مراحل رشد و عقب ماندگی عموما به سه گروه یا سه طبقه یوسف فضایی
فروشگاه رهاوی
یوسف فضایی
تقسیم نموده و ادیان ابتدایی را که شامل حصان بین و عقاید و ماسه قبایل بدهی و انسانهای مافیا تاریخ است، در مرحله نخست، قرار داده اند که….
در بخش نخست کتاب مطالبی دربارهی مفهوم “طبیعت” و رویدادهای طبیعی از نظر فلسفه و دین، بنیان اجتماعی ادیان ابتدایی
مطرح شده هم چنین به نظرات مختلف علمای علم ادیان در طبقهبندی ادیان و علل پیدایش و تنوع یوسف فضایی
ادیان ابتدایی و مسائل مشترک میان همهی ادیان اشاره گردیده است. مطالب بخش دوم، تحت عنوان
“تونمیسم و شکل اولیهی دین” در سه فصل بیان میشود. در فصل اول، اشکال نخستین دین و در فصلهای
بعدی اساس تونمیسم و مفاهیم “تابو” و “مانا” و در فصل سوم، آثار تونمیسم در ادیان مترقی، بررسی
شده است. مطالب بخش سوم به توجیه مفاهیم و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و دینی “فتی شیسم”
و آنی میسم” اختصاص یافته و به آثار و بقایای “آنی میسم” در فرهنگ و ادیان ملل مترقی اشارتی بنیان اجتماعی ادیان ابتدایی
شده است. در بخش چهارم، برای نتیجهگیری از مطالب بخشهای گذشته، رویدادهای طبیعی از یوسف فضایی
نظر ادیان ابتدایی بررسی گردیده و اساس جهانبینی بشر ابتدایی در ادیان بدوی، تفسیر شده است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.